Home
 












 
 
Email
Home
 
  King Kong Bridge (schaal 1:12,5)
Jaap Keizer, civieltechnisch constructeur
Kees Hoogendam, Beeldhouwkunst


Een brug van bomen die symbool staat voor de verbinding van techniek met kunst', zo verwoordt Jaap Keizer van Waterbouw en Electrotechniek het resultaat van de samenwerking met kunstenaar Kees Hoogendam. Hoewel de opdracht veel breder was dan de concrete invulling voor het Havenkwartier in Deventer, hebben Kees en Jaap gekozen voor een kunstwerk dat ook realiseerbaar is. Opmerkelijk aan de brug is dat er geen relingen aan zitten. De kademuren die de brug verbindt heeft ook geen relingen, dus waarom dan wel de brug, luidde de redenering van Kees. 'Concessies kunnen we altijd nog doen', zegt Jaap. 'Dat is wel een andere manier van ontwerpen. Want ik werk natuurlijk altijd met een programma van eisen. Het was een leuk project en het was bijzonder om zo intensief met Kees samen te werken. De wereld van de kunstenaar is een heel andere wereld waar ik normaal gesproken niet snel mee in aanraking zou komen.'

 

‘Door dit project heb ik een groot respect gekregen voor ingenieurswerk’ vertelt beeldend kunstenaar Kees Hoogendam enthousiast, 'het is zo ongelooflijk wat je allemaal kan uitrekenen en dat het sowieso uitgevonden is hoe je dat moet doen en wat daar allemaal bij komt kijken. Veel ingenieurswerk zie je niet, dat zit onder de grond. Bijvoorbeeld bij een bruggetje moet er onder de grond een contragewicht aangebracht worden omdat er anders van alles gaat verschuiven. Door de trillingen van het verkeer bijvoorbeeld. Maar ook de materiaalkeuze van de brug zelf heeft te maken met de belasting van het "kunstwerk" zoals ingenieurs dat noemen. En de weersomstandigheden niet te vergeten, die spelen ook mee. Zelf heb ik natuurlijk wel gevoel voor constructies en zou ik dezelfde keuzes maken voor fundamenten en zo, maar om precies uit te kunnen rekenen wat er bij komt kijken, is voor mij echt dé echte eye-opener van dit project geweest'.