|
|
De perfecte grijsdekking
Frédérique Boot, juridisch adviseur
Patrick Mangnus, installaties, multimedia, grafiek
Het is altijd leuk om met mensen te werken van buiten je eigen vakgebied’, stelt juriste Frédérique Boot. ‘Dat gebeurt ook binnen Tauw met zoveel verschillende disciplines. Ik vond het bijzonder om aan een project te werken waarvan het resultaat nog helemaal open ligt. Dat ben ik niet gewend. Juristen leggen het eindresultaat juist vast, daar werk je naar toe. Als je een overeenkomst moet opstellen is er immers niet veel ruimte om dingen open te laten.’ Zwart-wit denken bleek een aanknopingspunt te zijn. ‘Vanuit juridisch oogpunt is niets volledig zwart-wit. In mijn werk zijn de dingen vaak grijs; wat de ene keer juridisch juist is kan in een andere context juridisch onjuist zijn.’ Heeft Frédérique haar ervaringen ook voor haar werk kunnen gebruiken? ‘Dat is moeilijk. In de praktijk geldt weer de waan van de dag. Maar op het gebied van marktbenadering zie ik zeker mogelijkheden voor samenwerking tussen kunstenaars en ingenieurs.'
|
|
Patrick Mangnus, beeldend kunstenaar en popmuzikant werkte samen met juriste Frédërique Boot. 'Toen ik Frédérique mijn atelier liet zien en ze zag dat ik als graficus vooral met zwart-wit werk, zei ze plots dat zij altijd werkzaam is in het grijze gebied. Dat vond ik zo'n sterke opmerking. Het was de bedoeling samen participatiekunst voor bij de barbecue te maken en ervoor te zorgen dat andere Tauwers ook iets kunnen doen met of in het kunstwerk. Dat deed me erg denken aan Ravensburgerhobby, waarmee iedereen die braaf de cijfertjes in de vakjes volgt een Rembrandt kan zijn. We maakten dus een doos met felgekleurde grafische prints, gebaseerd op het Havenkwartier, met een palet, penseel en 2 tinten grijze verf, die de mensen over de gekleurde vakken moesten schilderen. Er zit wél een handleiding in juridische taal bij. We kregen steeds meer ideeën samen en maakten op de valreep ook nog een activerende video, met als titel:Tauwers op de barricaden. Kan echt geen kwaad lijkt me.'
|
|
|
|
|